دید کلی

از آنجایی که فراوانترین سنگهای رسوبی، سنگهای آهکی هسند و چون کانیهای اصلی تشکیل دهنده این سنگها معمولا از نوع کلسیت، آراگونیت و دولومیت می باشد و در بعضی از سنگهای آهکی مقادیر ناچیزی آنکریت و سیدریت مشاهده می‌شود، لذا در این مبحث بیشتر به بررسی این کانیها می پردازیم. از بین این کانیها، کلسیت و دولومیت بسیار فراوان بوده و آراگونیت، آنکراسیت و سیدریت به مقدار کمتری یافت میشوند. تمام این کانیها به استثنای آراگونیت در سیستم هگزاگونال متبلور می‌شوند. هر یک از کانیهای ذکر شده را به طور مختصر در زیر شرح می دهیم.

تصویر

کلسیت

کلسیت در بیشتر موارد بافت موزائیکی بی شکلی را دارد و در االیت ها و بعضی از سیمانهای ته نشین شده ممکن است شکل شعاعی یا رشته ای داشته باشد. کلسیت در سنگهای آهکی هم به صورت اولیه و هم به صورت ثانویه وجود دارد. مواد اسکلتی بعضی از موجودات آراگونیتی، و بعضی منحصرا کلسیتی است و در بعضی از آنها بخشی از آراگونیتی و بخشی کلسیتی می باشد. کلسیت های موجود در سنگهای آهکی معمولا از نوع CaCo3 خالص می باشند و تقریبا عاری از آهن و منیزیم می باشند. کلسیت در بیشتر سنگهای آهکی یا به صورت اجزای اصلی تشکیل دهنده خرده های فسیلی بوده، و یا به صورت سیمان ته نشینی دیده میشود. ضمنا ممکن است کلسیت از تبلور مجدد آراگونیت نیز ایجاد شده باشد که این اشکال مختلف کلسیت را می توان از روی شکل هندسی بافت آنها از یکدیگر متمایز کرد.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه ششم آذر 1385ساعت 22:44  توسط اسدی  |  آرشیو نظرات

کانی شناسی

 
 
آنوتیت
 
آنورتیت در بخش پا یانی از سری پیوسته پلاژیوکلاز ها قراردارد و غنی از کلسیم است و در قطب دیگر این کانی  آلبیت که از  سدیم غنی است  قرار دارد  گروه  کانی شناسی  آنورتیت سیلیکات بوده  و  دارای ساختارتکتو سیلیکات بوده سختی ۶تا ۶.۵و وزن مخصوص۲.۷۶ می باشد.
 
 

 
 
 
سنگی که از بهم پیوستن قطعات گرد شده پیرو کلاستیک با ابعاد بیش از ۶۴ میلی متر که توسط یک ماتریکس از سنگ آذرین ریزبلور به هم متصل شده است.
 
 
 

 
 
 
آزوریت یکی از ترکیبات مس بوده که اغلب با کانی های مس دار دیده می شود و بر اثر اکسیده شدن بیشتر این کانی ها نیز می تواند تشکیل شود این کانی اغلب با مالاکیت دیده می شود و گروه  کانی شناسی کربناته بوده دارای رنگ آبی سیستم تبلور منوکلینیک وسختی حدود۴ ورنگ خاکه آبی روشن می باشد.
 
 
 

 
 
 
 
یکی از عمده ترین کانی های کربناته است. سیستم ارتورومبیک با بلور های سوزنی وبا کلسیت پلی مورف است یعنی هردو دارای ترکیب یکسان اما سا ختار بلوری متفاوت هستند.این کانی در زمان های طولانی زمین شناسی پایدار نیست وبه کلسیت تبدیل می شود.