امروزه انجام مطالعات و تحقیقات زمین شناسى دریایى در جهت اهداف مختلف اقتصادى، امنیتى، سیاسى، ‌نظامى، ‌زیست محیطى و... با استفاده از تکنولوژى هاى پیشرفته و متدهاى نوین، ‌امرى اجتناب ناپذیر تلقى مى شود. در همین راستا، ‌وجود صدها مرکز تحقیقاتى و آموزشى و همکارى هاى فیمابین در کشورهاى پیشرفته قابل توجه و تامل مى باشد. نگاه همه جانبه و فراگیر به حوزه مطالعات دریایى امرى بدیهى محسوب شده و ناگفته پیداست که انجام این تحقیقات و مطالعات، ‌دستاورها و نتایج قابل توجهى در پى خواهد داشت. از جمله این دستاوردها میتوان به ارتقاى کمى و کیفى دانش فنى، متدها و فن آورى ها، ‌مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقیقاتى، بهره مندى از مزایاى ذخایر آبى و زیر آبى اشاره کرد که همگى آنها تاثیرات محسوس و غیر محسوس در امور روزمره زندگى خواهند داشت. استفاده بهینه از منابع مهم دریایى، علاوه بر مزیت هاى اقتصادى، ‌از دیدگاه مسایل دفاعى و نظامى نیز حائز اهمیت مى باشد . دریاها و اقیانوس هند یک راه ارتباطى مهم و استراتژیک براى کشور ما مى باشند. براى حفظ و حراست از هر کشور، شناسایى دقیق و علمى دریاها تا حریم قانونى آن کشور ضرورى است. آن کشورى که شناخت کامل و علمى از بستر دریاها و ویژگیهاى رسوبى، ‌ریخت شناسى، فیزیکى و شیمیایى دریاهاى خود داشته باشد، قطعاً در شرایط بحرانى،‌ علمى تر و اصولى تر عمل خواهد نمود. در کشورهاى پیشرفته لزوم شناسایى بستر دریاها از دیرباز احساس شده است، اما در کشور ما با داشتن مرزهاى آبى وسیع در شمال و جنوب (بیش از 3000 کیلومتر بدون احتساب مرزهاى رودخانه اى) اطلاعات بسیار ناچیزى از بستر دریا وجود دارد.هم اکنون آنچه که براى ما ضرورى و مهم مى نماید آنست که با توجه به واقعیات امر، ویژگیهاى پهنه هاى آبى در شمال و جنوب کشور را بر اساس مقتضیات و مصالح عمومى، منافع ملى و نیازهاى مقطعى و دراز مدت شناسایى و مطالعات زمین شناسى دریایى را جدى تلقى نماییم.آنگاه نتایج این مطالعات مى تواند درامور غیر نظامى (محیط زیست، شیلات، کشتیرانى، احداث سازه هاى دریایى و...) و راهبرد امنیتى ـ دفاعى کشور (احداث و صیانت از نیروگاه هاى اتمى، فعالیت هاى نظامى ـ دفاعى نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى) مورد استفاده قرار گیرد.
 
بطورکلى از مهمترین کاربردهاى زمین شناسى دریایى به موارد زیرمیتوان اشاره نمود:
 
کشف منابع غیر زنده اقتصادى بستر و زیر بستر دریاها
 
شناسایى وضعیت زمین شناسى مهندسى بستر و زیر بستر دریا به منظور:
 
انجام پروژههاى لوله گذارى و کابل کشى
 
انجام پروزه هاى حفارى تونل ها
 
انجام مطالعات زمین شناسى مهندسى مربوط به سکوهاى نفتى
 
کشف مناطق ریسک پذیر براى برنامهریزیهاى بلندمدت عمرانى و توسعه اى
 
انجام بررسى هاى باستان شناسى و کشف اشیاگمشده و مدفون در بستر
تعیین محل هاى مناسب جهت دفع زباله هاى شهرى واتمى


زیربناى مسائل امنیتى و سیاسى یک کشور مرهون دانش و آگاهى علمى آن کشور میباشد. کشورى مانند ایران که از دو سو داراى مرز آبى است، مسائل امنیتى پیچیده تریخواهد داشت. ایجاد امنیت در مرزهاى آبى بسیار دشوارتر از مرزهاى خشکى است. بدونشناسایى دقیق بستر، زیر بستر، شکل و تغییرات ساحل ، عمق دریا، منابع اقتصادى آبى وزیر زمینى امکان تعیین رژیم حقوقى دریا، تعیین مرزهاى آبى، ایجاد امنیت در حریمحقوقى دریا و در نتیجه جلوگیرى از تجاوز دیگر کشورها امکان پذیر نخواهد بود. کشورهایى که شناخت کمترى از ریخت شناسى و زمین شناسى بستر و زیر بستر دارند بیشتردر معرض خطر تجاوز قرار مى گیرند. لذا لزوم مطالعات زمین شناسى دریایى در کشورایران در دریاى خزر، دریاى عمان و خلیج فارس امرى انکار ناپذیر است.
امروزه دراکثر کشورهاى پیشرفته ، مطالعات و تحقیقات دریایى به جهات عدیده ، از جمله تنوع فرایندهاى زیستى وزمین شناسى ، وجود منابع اقتصادى و گذرگاههاى ارتباطى بین الملل ،ضرورى مى باشد . این تحقیقات در مسیر اهداف مختلف اقتصادى ، سیاسى ، نظامى ، زیست محیطى و... با استفاده از تکنولوژیهاى پیشرفته و متدهاى نوین ، در بهترین سطح و حتیدر زمینه ریزترین پدیده ها صورت میگیرد . در همین راستا ، وجود صدها مرکز تحقیقاتى و آموزشى و همکاریهاى فیمابین و نزدیک در کشورهاى پیشرفته قابل توجه و تامل است .آنچه که در این مراکز مهم و جالب است ، نگاه همه جانبه به حوزه مطالعات دریایى طبیعى است که تحقیقات آن چنان وسیع و همه سونگر ، نیاز به دانش فنى ، تجهیزات ، اعتبارات کافى و پیشتوانه اى هماهنگ دارد و پیداست از دستاوردها و نتایج این پژوهشها به بهترین وجه بهره مند مى گردند. از جمله این دستاوردها ، ارتقاى کمى وکیفى دانش فنى ، متد و فن آورى ها ، مدل سازى و ارائه الگوهاى تحقیقاتى ، بهره مندى از ذخایر آبى و زیر آبى است که در زندگى بشر آثار محسوس و غیر محسوس خواهند داشت .در کشور فرانسه با کمتراز 20% وسعت ایران ، یک موسسه تحقیقاتى دریایى با 7 کشتى اقیانوس پیما ، 2 زیر دریایى ، 24 مرکز و ایستگاه ، 72 آزمایشگاه و سرویس تحقیقاتى جهت مطالعات دریائى و اقیانوس شناسى وجود دارد .در حالیکه کشور ما به رغم داشتن دریاى خزر به وسعت 436000 کیلومتر مربع ، خلیج فارس به وسعت 226000 کیلومتر مربع وهمچنین قسمتى از دریاى عمان ، اطلاعات ما در خصوص بستر دریاها ، رسوبات ، جریانهاى دریائى ، تغییرات مورفولوژیکى ، شیمى آبها ،زمین شناسى مهندسى سواحل و.. ناچیزاست .
با عنایت به مراتب فوق و با توجه به حساسیت این بررسیها درتعیین قلمرو آبیکشور و اهمیت نقش دریاها و مناطق ساحلى کشور در توسعه پایدار ملى مى بایست گامهاى بزرگى در جهت مطالعات زمین شناسى دریایى برداشت.